Wednesday, February 16, 2005

رواية فاصلة منقطة – الجزء الثالث



الزمان : الجمعه – 5 / يوليو / 1996 – الساعة السادسة مساءاً
المكان : مقهى ماجيك – منطقة الرقعي

يرتفع الصراخ وصوت حجر الدومينو المضروب على الطاولة.
"إلعب" يصرخ طارق في معتز ، صديقه وزميله بالعمل المصري الجنسية. "يابني دنته عمرك ملعبتش ودلوأت جاي تعلمني، يابني دحنا إللي علمناك، عاوز تتشطر علي" يرد عليه ممدوح.

يقترب منهم صلاح "سلام" للتو مستيقظ من النوم.

يردون السلام، "هلا بوصلوح" يرد طارق،"وينك؟"
"وينك ده أيه، بص لِوِشُه وينتا تعرف، يا أخي العالم دي ....."،
"إنت كِل تبن" يرد طارق.

"فرغلي" ينادي صلاح بصوت مرتفع،
"أيو يا بو صلاح غاييلاك، عندك مخصوص سلوم لأبوصلاح يا نشأت " ينادي فرغلي على زميله بالمقهى. صلاح مدمن معسل سلوم.

"إشعندك هالليلة نايم لحد إلحين؟ ها من بره بره" يسأله طارق.
"لا يبه إنت وين رايح، عندنا شت داون للسيستم كله، كالعاده كل ثلاث تشهر".

"ما هو آلاك أهو شت داون للسيستم زي ما دماغك مطفي، إلعب" يضرب معتز حجر الدومينو بقوة على الطاولة.

"أنت وتاليتها وياك، مجرب الشيشة على راسك يا مال الوَيِه" يهدده طارق ممازحاً.

"بعد ما تخلِّص مرني البيت عندي شغل بره أبيك وياي" يغمز له طارق.
"آه إغمز له، أصل أنا مش شايفك" يفاجأه معتز.
"باكر دوامي شفت الصبح برد أنام" يرد صلاح.
"توك قاعد من النوم، عفيه بس فطست"

"يا بني سيبك منه وخليك معايا أنا، مش حنئدر يوم التنين، مفيش كراسي، مفيش أودامنا غير التلات" يحدثه معتز. يرغب الأصدقاء السفر للقاهرة للإستمتاع عدة أيام.
"آنه قلت لكم من البداية، بس وين إللي يسمع، قلت حِجزوا مبكر" يشاركهم طارق الحديث.

"يا عم محدش نَأْ علينا غيرك إنت، أسكت شويه" يرد عليه معتز.
"شب وإكل تبن" يرفع طارق يده وبها حجر الدومينو مموها بالحذف عليه.

"إش راي نجم، موافق على هاليوم؟"يسأله صلاح.
"هو بيئول أي يوم ما شي معاه"
"جربت طيران ثاني"
"مفيش فايدة، كله مصكر"
"الظاهر ماكو حل غير هذا، خلاص توكلوا على الله"

"معتز ... وقع لي باكر، أبي أتأخر" ، يطلب منه طارق.
"أهو ده إللي إنت فالح فيه، دلوأتي كنت بتغمز له، أنا مش عاجبك"
"بذمتك منو بيعطينا ويه وانته معانا"

ويستمر الصدام بينهما.


إنتهى الجزء الثالث
ويتبع في الجزء القادم

0 Comments:

Post a Comment

<< Home